Online shoppen is booming. Nieuwe advertentienetwerken, marktplaatsen en webshops groeien als paddenstoelen uit de grond. Volgens voorspellingen zal in 2025 1 op de 4 aankopen online plaatsvinden. Dit betekend voor marketeers dat ze er alles aan moeten doen om op deze plekken aanwezig te zijn. Het zorgen dat je op de juiste manier zichtbaar bent en sales genereert op verschillende (en vaak nieuwe) platformen is een leuke uitdaging. Hoe meer verschillende producten je hebt, hoe lastiger het is om het juiste kanaal te vinden.

Start met Feed Management in je online marketingstrategie

Voor de FeedDokter is feed management het beheren van je productassortiment, optimaliseren van data voor de verschillende platformen en het valideren van de data. (klopt de informatie wel?) Wanneer je met deze informatie bezig bent spot je continue kansen om je teksten te verbeteren voor hogere conversie en/of vindbaarheid. Ook is het makkelijk verbinding te maken met nieuwe platformen. Zo weet je al welke informatie er is en kun je ook inschatten of het gemakkelijk is een experiment te doen op een nieuw platform.  Waarom je hier veel tijd in moet stoppen?

  • Je producten worden beter vindbaar

  • Je conversie van de producten zal stijgen

  • De ROI (Return on Investment) van de advertentieplatformen gaat omhoog.

  • Je krijgt meer gevoel waar je klanten naar op zoek zijn

Wat doet een  Feedmanager?

Wanneer je een actief bezig bent met Feed Management zul je continue de brug slaan tussen je eigen webshop/merk en het platform waar je aanwezig bent. Je kunt de vergelijking maken met een klassieke winkel. Wanneer je voor Nike werkt, zul je het doel hebben om zo veel mogelijk schoenen te verkopen. Je start een eigen webshop of winkel en richt deze helemaal in voor op jouw merkbeleving. Vervolgens kom je erachter dat er ook veel schoenenwinkels & marktplaatsen zijn. Je wilt hier je schoenen ook verkopen! Wat doe je; Je levert je producten met een inkoopprijs aan, de wederverkoper pakt een marge en je zult meer gaan verkopen. Dit is vergelijkbaar met Feed Management. Je hebt al een eigen winkel/merk, waar je producten voor hebt. En je gaat op zoek naar wederverkopers die voor een gezonde marge je producten kunnen verkopen. Hier speelt de Feedmanager een belangrijke rol. Je moet heldere afspraken maken. Je zorgt dat de juiste producten(info) wordt aangeleverd. En houdt in de gaten dat je zelf ook nog geld blijft verdienen.  De online wereld is al enorm volwassen geraakt de afgelopen 10 jaar. Hierdoor hebben de platformen al een hoop gestandaardiseerd. Dit maakt je werk soms makkelijker, maar soms ook onnodig ingewikkeld.

De basis van Feed Management

Er zijn veel verschillende netwerken die werken met een Productfeed. De meest populaire netwerken in Nederland zijn Bol.com, Google Shopping, Marktplaats, Amazon en Meta Business (Facebook & Instagram netwerk).  Om aanwezig te zijn op deze plekken is er een productfeed nodig. Elk netwerk heeft hier specifieke wensen & eisen voor. De informatie die je hierin doorstuurt zorgt voor betere vindbaarheid, filtermogelijkheid of extra informatie voor klanten. Ook gebruikt het platform deze informatie om je product te vergelijken met andere aanbieders van hetzelfde product. 

Waardes die je altijd tegenkomt in een Productfeed

Verplichte waardeBeschrijving
<Title> De productnaam met specificaties
<Description> Uitleg en beschrijving van je product
<Price>  / <SalePrice>De prijs van het product met evt. promoties
<Categorie> Bij welke categorie hoort je product
<Availability>Is het product op voorraad of beschikbaar?
<Brand> Wat is het merk van het product?

Vaak zijn er ook nog specifieke vereiste voor specifieke platformen. Zo is voor het Google Shopping netwerk ook kenmerken als materiaal, maat, kleur en EAN vereiste voor een goede productfeed.

Wanneer je deze basis informatie in één feed hebt zitten, kun je hem specifiek maken voor je netwerk. Vaak door simpel de basis te kopiëren en regels aan te maken op de specifieke wensen voor het platform. Er zijn vaak 3 type velden die je ziet langskomen:

  1. Verplichte velden. Zonder deze velden zullen je product afgekeurd worden. Je bent dan niet zichtbaar op het platform.
  2. Optionele velden. Deze zorgen voor extra informatie voor de klanten. Deze zijn vaak handig en zorgen voor hogere conversie of minder retouren.
  3. Extra velden. Deze zijn vaak voor jezelf. Zo kun je producten makkelijker groeperen in advertenties bijvoorbeeld.

VIa de volgende links vind je de specificaties van een paar populaire advertentie netwerken.

Houdt er rekening mee dat de prijs, voorraad of assortiment wisselt. Idealiter automatiseer je dus je productfeed met je webshop. Zo zorg je dat het up-to-date is. Veel webshops werken dan met een datamanagement tool zoals Channable

Published On: oktober 28th, 2022 / Categories: Amazon, Google Shopping, Meta Business /

Hulp nodig bij jouw feed?

No Cure, No Pay Feed Specialist helpt je graag verder.

Je wordt binnen 4 uur terug gebeld.