Wanneer je producten wilt verkopen via Google is de kans het groot om dit te doen via het Google Shopping netwerk. Deze resultaten onderscheiden zich door direct een foto en prijs te laten zien in de zoekresultaten. Voor veel webshops is Google Shopping een groot & winstgevend marketingkanaal. Echter kan het instellen van Google Shopping een ingewikkeld proces zijn.
Wat heb je nodig om te starten met Google Shopping?
Een product dat voldoet aan het strenge beleid van Google. Er zijn een hoop regels waar een product aan moet voldoen. Alcohol, medicijnen en wapens zijn niet toegelaten in het Google Shopping netwerk. Twijfel je over jouw producten? Neem gerust even contact op.
Basis productdata om te starten. Heb je een handvol producten? Dan is een handmatige Excel met je productinformatie voldoende. Gaat het om meer producten? En misschien zelfs met variërende assortiment en prijs strategie? Dan is het verstandig om dit te automatiseren. We maken dan graag een koppeling tussen je webshop en het Google Merchant Center.
- Een Google Ads account. We gaan straks namelijk een aantal Google tools opzetten, waarna je in Google Ads campagnes kan starten met adverteren. Hier kunnen we het advertentiebudget, kosten per klik en optimalisaties doorvoeren
In 3 stappen ready in Google Shopping
Stap 1: Basisinstellingen van de Google Shopping accounts.
Er is een Google Ads acount, Google Merchant Center account en een feed die opgestart moet worden. We lopen deze instellingen door. Zorgen dat je conversies meet in Google Ads, je Google Merchant Center helemaal is geconfigureerd en je feed geoptimaliseerd is voor je klanten.
Stap 2: We bouwen een Shopping campagne op
Afhankelijk van je wensen zullen Google Ads campagnes voor je opzetten. Zo kiezen we de platformen waar je wilt adverteren, de juiste doelgroep en de biedstrategie zodat je winst gaat maken op de campagnes.
Stap 3: Controle & Optimalisaties
Samen controleren we nog één keer de instellingen zodat je zeker weet dat het goed gaat. Hierna kunnen we aansturen op resultaten. Je krijgt na een paar dagen al feedback uit de campagnes voor optimalisaties. Zo weet je welke producten het best aanslaan en/of welke optimalisaties we nog in de productfeed kunnen doen.