Met een kwalitatieve product feed kun je enorme impact maken op je campagnes! Je geeft een goede boost aan je Google Shopping, Amazon listing of andere platform waar je aanwezig bent.
Waarom zal ik mijn product feed optimaliseren?
Om aanwezig te zijn op de verschillende marktplaatsen, vergelijkingswebsites, affiliatie netwerken of social media platformen heb je een feed nodig. Klinkt vaak simpel, maar dit is in praktijk lastiger. Dit komt omdat elk platform andere specificaties vereist. Hierdoor moet je andere product feed maken voor Amazon, dan voor je Google Shopping account. Je kunt hier dus niet dezelfde feed voor gebruiken. Vaak is de eerste stap om de minimale vereiste te integreren in de feed. Een aantal verplichte velden zijn bijvoorbeeld; Titel, beschrijving, prijs, afbeelding en landingspagina.
Wanneer je écht resultaat wilt gaan behalen moet je alleen verder kijken dan de verplichte velden. Hoe sterker en rijker je feed, hoe beter ook beloond zal worden in het platform. Bij een Smart Google Shopping campagne is dit de enige plek waar je optimalisaties kunt doen!
1. Zorg dat je alle velden goed hebt gevuld
Hoe meer velden gevuld, hoe beter! Al deze extra informatie wordt gebruikt voor zoekwoorden, filtering en relevantie voor de doelgroep. Vul je feed dus zo veel mogelijk aan. Denk aan de verschillende maten, kleuren, gewicht, lengte, verzending; Hoe meer, hoe beter! Zo is de kans steeds groter dan je je potentiële klant gaat vinden en overtuigen.
2. Zorg dat je in de juiste categorie zit
In veel platformen kun je maar één categorie selecteren waarin je het product zet. Hierom is het éxtra belangrijk om de juiste te kiezen. Bij Google is er een specifieke Google Taxonomie die je moet kiezen. Hoe specifieker de groep die je kiest, hoe beter! Échter is het verstandig om eerst even marktonderzoek te doen. Bekijk welke categorieën er veel gebruikt worden, je producten het best passen of je écht gaat opvallen onder je doelgroep.
3. Laat je titels en beschrijvingen opvallen
Vaak zien we dat titels en beschrijvingen in de product feed de oorzaak zijn van tegenvallende performance. Je bent dan wel vindbaar, maar je valt niet op in de resultaten. Wanneer je titel bijvoorbeeld te algemeen is, zal je niet goed vindbaar zijn op de juiste termen. De bezoekers die je binnenhaalt, hebben vaak niet de juiste intentie.
Een veel gebruikte manier om titels op te laten vallen is door extra attributen over het product toe te voegen. Gebruik dus niet “T-shirt van Feed Dokter” als titel, maar maak hier van “Blauw T-Shirt maat L van Feed Dokter” van! Zo zul je beter vindbaar zijn.
Een paar spelregels die je kunt gebruiken:
- Gebruik alle 150 tekens in je titel. Je titel wordt gebruikt om zoekopdrachten te matchen aan je producten. Neem alle belangrijke details op die je product laat opvallen.
- Zet de belangrijkste gegevens vooraan. Op de meeste apparaten vallen de eerste 70 tekens in het scherm. Houdt hier rekening mee.
- Maak gebruik van de zoekwoorden. Doe een klein zoekwoordonderzoekje om te kijken wat jouw klanten gebruiken en verwerk deze in je titel en beschrijving.
4. Werk continue aan de kwaliteit van je feed
Je product feed veranderd continue. Er komen nieuwe producten bij, de voorraad veranderd of je hebt promoties met je prijs. Door deze veranderingen komen foutjes en waarschuwingen voor. Het is daarom cruciaal om continue te werken aan de kwaliteit. Plan elke maand tijd vrij om dit te bekijken.
5. Stuur aan op de resultaten
Natuurlijk start je met een platform om resultaat te halen. Echter zien wij nog te vaak dat hier niet naar gekeken wordt. Je hebt enorme invloed op de resultaten door je product feed te optimaliseren. Je zult zien dat door verandering in populariteit, winstmarges en seizoensgebonden producten er veel fluctureert in je data. Pak het stuur vast en zorg dat je onder controle komt. De FeedDokter helpt je hier graag bij door een gratis audit.