De 5 meest voorkomende fouten in het Google Merchant Center (met de oplossingen!)

Als Nederlandse webshop kom je er niet onderuit om te werken met het Google Merchant Center. Door deze tool van Google kun je aanwezig zijn in Google Shopping. Zowel met gratis listing, als met Google Shopping Advertenties. In het GMC (Google Merchant Center) moet je hiervoor productgegevens uploaden. Bij dit uploaden en instellen van het GMC komen er vaak fouten naar voren. De meest voorkomende fouten vind je hieronder.

1. Afgekeurd vanwege Google-beleid

Google heeft strenge regels bedacht om de kwaliteit van de aanbieders hoog te houden. Niet alle producten mogen aanwezig zijn in Google Shopping. Een aantal redenen waarom je niet goedgekeurd wordt in het Google Merchant Center kan zijn:

  • Reclame voor gevaarlijk of schadelijke producten.
  • Verboden producten door de overheid van het betreffende doelland.
  • Producten waarvoor een licentie vereist is.
  • Producten met een handelsmerk

Oplossing: Wanneer iets écht niet mag van Google, is er geen maas in de wet te vinden. Zorg dat deze producten worden uitgesloten in je productfeed. Zo kun je nog met alle wel-goedgekeurde producten verder. Laat deze afgekeurde producten niet in je feed staan. Dit zal anders de resultaten van je andere producten beinvloeden.

2. Onjuiste productprijs of beschikbaarheid

(Sale)price en availability zijn twee belangrijke waardes in je Google productfeed. Deze geven aan wat de (actie)prijs is en de beschikbaarheid van het product. Deze controleert Google ook periodiek door de code van de website uit te lezen. Wanneer deze (tijdelijk) afwijkt van de geüploade productfeed zal Google het product afkeuren óf krijg je een waarschuwing. Het is dus enorm belangrijk om deze twee waardes up-to-date te houden. Elke verandering moet doorgegeven worden aan het Google Merchant Center.

Oplossing: Maak gebruik van een feedmanagement platform zoals Channable. Deze zorgt dat je prijs/availibility continue wordt geupdate als er verandering is. Kijk ook goed naar het moment van uploaden/downloaden van de feed. Het best is om dit in de nacht te doen. Heb je een korting of promotie? Zorg dan dat je gebruik maakt van het saleprice veld voor deze nieuwe prijs.

3. Geen Google-Categorieën of verkeerde categorienamen

Er zijn oneindig veel categorieën beschikbaar in Google. De volledige lijst aan keuzes vind je hier. Zorg dat je producten in een zo specifiek mogelijke groep vallen. Elk product kan in een andere categorie worden gezet. Wanneer Google de doorgegeven waardes niet herkent, zal hij je producten afkeuren.

 

Oplossing: Zorg dat je altijd houdt aan de Google taxonomie. Je kunt je eigen categorieën nogsteeds gebruiken in het veld “productcategorie”. Hoe specifieker je gekozen Google Categorie, hoe fijner Google dit vind! Probeer dus goed te kijken welke het best bij jouw product past.

4. Geen juiste ID’s of Unique Identifiers

Google Merchant center heeft het vereiste dat er een unieke ID aanwezig moet zijn. Het veld “ID” moet dus één unieke waarde hebben per product. Wanneer je een (niet opmaat) product verkoopt, is er ook een officiële Unique Identifier nodig. Dit kan zijn een EAN, MPN of GTIN nummer. In Nederland hebben de meeste producten een EAN code (dit is de code achter de barcode).

Oplossing: Zorg dat je even tijd stopt om alle unieke codes per product op te halen. Dit is even een klusje om deze in je feed te zetten, maar deze waarde is écht belangrijk voor je resultaten. Zet deze EAN (of MPN/GTIN) in je feed. Zet vervolgens de waarde “identifier exist” op “True” en vul het veld “Brand”. Dan ben je helemaal gegarandeerd dat het Google Merchant Center dit goed oppikt.

5. Ongeldige Product titels, Beschrijvingen of afbeeldingen

Zoals al eerder aangegeven vind Google de kwaliteit van de data in je feed erg belangrijk. Om goed vindbaar te zijn in Google Shopping zijn heldere en goed titels, beschrijvingen en afbeeldingen essentieel. Ook voor deze velden zijn strenge vereiste. Probeer in deze velden zo veel mogelijk zoekwoorden te verwerken.

Oplossing: Er zijn regels waar je aan moet voldoen in het schrijven van de titel en beschrijvingen. Heb je hier een foutmelding? Kijk dan even op de volgende helppagina om te zoeken wat je verkeerd doet.

Published On: oktober 24th, 2022 / Categories: Google Shopping /

Hulp nodig bij jouw feed?

No Cure, No Pay Feed Specialist helpt je graag verder.

Je wordt binnen 4 uur terug gebeld.